Welcome Message

Enjoy reading my entries...('',)

I fOllOw

Tuesday, November 29, 2011

21 wEEks

alhamdulillah...kejap je dah 21 minggu...lately nie asyik letih..mengantok tak tentu mase...asyik tido..tido...tido...sampai mata ngn muka pon dah naek sembab...(bkn kalo x preggy pon aku memang kuat tido ker..erkkkkk....)


preggy kali nie memang haku la manusia peling lembik sekali..mabok...makan muntah..kene pi clinic 2 minggu sekali...kene pi check BP seminggu 2 kali...sebab...??kene pi clinic 2 minggu sekali sebab berat tak naek..kene pi clinic check BP 2 kali seminggu sebab takot kene darah tinggi..sebab family background n aku nyer last pregnat history(preggykan dhiya)....so langkah berjage2 la....hurmmm..jenuh giler..


ari tu x de selera nak makan..kalo makan pon muntah..sekang nie..bile dah start masuk minggu ke-20 jer..teros haku jadik macam kuat makan giler..asyik lapau memanjang...tapi aku kontrol gak la..sebab aku ade target berat..x mo naek too much macam aku preggykan dhiya dulu sampi dekat 40kg naek..penangan susu anmum agak nyer kot...



credit from google


cmnie kot sekang anak haku dalam perot nie..kot...

Berat bayi sekarang sekitar tiga-suku paun / 360 gram. Selama ini dia diukur dari mercu kepala hingga ke punggung tetapi mula dari masa ini dia akan diukur dari mercu kepala ke tumit. Dan dari mercu kepala ke tumit panjangnya ialah 10.5 inci / 27 sentimeter. Bulu kening dan kelopak mata telah tumbuh sepenuhnya dan kuku jari tangan sudah menutupi hujung jari.
Bayi anda sekarang boleh mendengar perbualan-perbualan anda. Jika anda bercakap, membaca atau menyanyi kepada bayi anda, dia pasti boleh mendengarnya. Beberapa kajian mendapati bahawa bayi baru lahir akan menghisap dengan lebih kuat apabila anda membacakan buku yang dia pernah dengar semasa dalam kandungan. Jika anda mahu mencuba, ambillah buku dan bacalah dengan kuat. Cuma pastikan yang anda tidak akan keberatan membacanya berulang-kali apabila bayi telah lahir. Ia mungkin akan menjadi cerita sebelum tidur yang paling disukai bayi anda untuk masa yang lama selepas dia dilahirkan.

Hari-hari kebelakangan ini, anda mungkin merasa lebih selesa. Ini sebenarnya, mungkin masa yang paling menyeronokkan dalam tempoh kehamilan anda. Anda belum begitu besar lagi, dan sakit-sakit yang dikaitkan dengan kehamilan seperti mual, kencing kerap dan keletihan sudah hampir hilang sama sekali. Relakslah dan nikmatinya selagi anda boleh. Trimester ketiga akan tiba tak lama lagi dan ia akan membawa sedikit ketidakselesaan kerana anda mengandung bayi yang sudah hampir cukup bulan.




Reader comments


 

No comments:

Post a Comment